Fine Tuning Woody Valleyharnas

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Fine Tuning Woody Valleyharnas

Berichtdoor Johan Zeinstra » vr 05 feb 2010, 16:05

http://www.hanggliding.org/wiki/Adjusti ... ax_Harness

Vond dit wel erg interessant en vroeg me af of hiermee nog meer piloten creatief aan de gang zijn gegaan?

:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :|

Gr. Johan
Johan Zeinstra

Re: Fine Tuning Woody Valleyharnas

Berichtdoor bdoets » za 06 feb 2010, 11:37

Wel aardig, maar ik ben het op een aantal punten niet met hem eens.
Bijvoorbeeld, om de voorwaartse beweging van de slider te begrenzen. Hij vergeet dat als je snel vliegt met de slider in de normale stand, je flink rechtop komt te hangen. Juist hiervoor is de slider bedacht.

Waar hij schrijft:
If your leg loops are not tight, your belly is hanging down in the harness, overloading your zipper

klopt ook niet helemaal. Ik ken niet ieder model Tenax (en heb zelf een Cosmic maar heb daar nog nauwelijks op gevlogen) maar volgens mij heeft ieder harnas op buikhoogte een gesp, hetzij binnen, hetzij buiten de rits, die juis moet zorgen dat de rits die belasting houdt. Als je gewicht gedragen wordt door je beenbanden dan lijkt me dat heel ongelukkig hangen.

Schuim plakken op je voetensteun kan goed zijn (als je harnas aan de lange kant is), maar je gaat het ongetwijfeld merken aan de schouderbanden. Hoe meer je schouders vóór de rugplaat uitsteken, des te meer ga je de schouderbanden voelen.
Bart Doets
Site Admin

Keer terug naar Algemeen