Gopro hero HD camera

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Gopro hero HD camera

Berichtdoor Emoe » ma 18 jan 2010, 18:38

Iemand zin en tijd om zijn ervaring te delen over het editen van het beeldmateriaal van de GoPro Hero HD Camera?
Emoe

Re: Gopro hero HD camera

Berichtdoor robvandenberge » vr 22 jan 2010, 13:25

Zelf wil ik ook graag een sportscam aanschaffen en zit meer te denken aan de VholdR Contour-HD. Deze is wat compacter, lichter en geeft ook prima beelden.

http://www.v-nix.nl/vholdr-contour-hd
robvandenberge

Berichtdoor Dr.Delta » vr 22 jan 2010, 13:50

Lijkt me net zo een goede, misschien iets gebruikersvriendelijkere camera.
Wel iets minder groothoek.

Ook in full-HD trouwens: http://www.v-nix.nl/contourhd-1080p-full-hd

Grtz

Aernout
Dr.Delta

Berichtdoor bdoets » za 23 jan 2010, 11:23

Ziet er wel goed uit, deze ContourHD camera... ik kan alleen in de specs geen brandpuntsafstand of beeldhoek vinden; vooral voor gebruik aan een zeilvlieger is die volgens mij nogal essentiëel. Het filmpje over de motorkap van die rode auto geeft wel de indruk behoorlijk groothoek te zijn.
Natuurlijk heeft de GoPro ook nog een onderwaterhuis, is voor zeilvliegen geen must maar helpt wel om 'm heel te houden...

Bart Doets
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor bdoets » za 23 jan 2010, 11:25

Ach, nou zie ik het opeens staan, 135 graden...
Dat is heel goed. Nou nog effe zoeken wat de lenshoek van een GoPro is.
Bart
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Dr.Delta » za 23 jan 2010, 11:31

Die is maar liefst 170 graden, als ik me niet vergis....

Zie wetenswaardig staatje hieronder, ook qua afmetingen en gewicht. Die beide factoren maken nogal wat uit voor ons en bovendien voor de crashgevoeligheid van zo een apparaat.

Afbeelding

Grtz Aernout
Dr.Delta

Berichtdoor bdoets » za 23 jan 2010, 11:43

Zo, dat scheelt toch nogal.
Als ik nou denk aan die foto van Koos boven Laragne... die prent red je dan dus niet met een ContourHD camera, die komt dan zo'n 35 graden tekort. Moet je toch nog een verlenging knutselen buiten je trapeze.

Overigens zag ik, rondklikkend in de GoPro specs, een foto waar het ding op z'n kop, achteruitkijkend, onder een fietszadel was bevestigd. Dan moet je wel over de software beschikken om die beelden later 180º om te draaien... ik neem aan dat dat bestaat, maar misschien zit het niet standaard bij die camera.
Ook als je een camera onder een vleugeltip hangt kan de ophanging het simpelst als je de camera op z'n kop kan hangen.

Bart
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Dr.Delta » za 23 jan 2010, 11:48

Bij GoPro zit geen nekele software, dat is voor Emoe ook reden geweest om zich wat minder lovend over iets anders dan de beeldkwaliteit van de GP uit te laten en zelfs om dit draadje te beginnen. Bij de Contour wel, maar wat precies kan of inhoudt weet ik niet.

De meeste beeldverwerkingsprogrammaas kunnen tegenwoordig de boel weer bovensteboven zetten, zelfs freeware progjes. Vroeger was dat zowat alleen maar mogelijk met professioneel zwaar (lees: duur) geschut, zoals Adobe Premiere.

Grtz

Aernout
Dr.Delta

Berichtdoor Dr.Delta » za 23 jan 2010, 12:00

Overigens is de software voor de Contour vrij te verkrijgen via de website.
Op die pagina staan nog wat wetenswaardigheidjes over benodigde systeemconfiguraties, waar je kunt zien dat je voor full-HD echt wel een moderne pc kunt gebruiken. Tevens een link naar een gratis conversieprogrammaatje, maar daar zijn er wel meer van (Format Factory bijvoorbeeld, een aanrader ook voor de 'leek').

http://www.vholdr.com/support/software

Grtz

Aernout
Dr.Delta

Berichtdoor Dr.Delta » za 23 jan 2010, 12:34

Zit voor de grap eens in de gebruiksaanwijzingen te loeren.
Zo zie ik een leuke, handige gadget op de Contour, het richten van de lens gaat door middel van lasertjes, net als bij een laser-waterpas dus. Omdat het er twee zijn en de lens draaibaar is kan je zelfs netjes je horizon recht in beeld krijgen!
Verrotte handig met zoekerloze cameraatjes.

Er is wel een actioncam met zoekertje trouwens: de ATC5K... Geen full HD maar VGA en niet erg groothoekerig, wel afstandbediening ennuhhh 170 euro...

Aernout
Dr.Delta

Berichtdoor bdoets » wo 24 feb 2010, 16:20

Ik zou het liefst de lenshoek van de GoPro hebben, én full HD, en dan met een los schermpje om de uitsnede te checken. Tja en dan wordt die beschermende waterdichte doos van de GoPro weer een nadeel...
Lasertjes om de horizon horizontaal te zetten? Geef mij maar liever een klein LCD schermpje.
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Johan Zeinstra » wo 24 feb 2010, 20:51

Voor de contour is ook een onderwater behuizing te krijgen voor 40 Dollar...

http://www.gizmag.com/vholdr-camcorder- ... re/105928/

Beter zou zijn een mooie aerodynamische pod te maken voor't geval je hem aan je vleugel wilt hangen.

Johan
Johan Zeinstra

Berichtdoor bdoets » ma 15 maart 2010, 22:18

Ik heb V-nix, de Nederlandse dealer, eens gemaild in de hoop dat er misschien toch een of andere zoeker voor de GoPro HD bestaat; want als je zo'n ding aan je vleugeltip hangt dan wil je dat toch niet volslagen blindelings kadreren. Dit is hun antwoord:

Beste Bart,
Er zit inderdaad geen zoeker in de ''GoPro'' maar de ''GoPro'' bevat wel een ''Groothoeklens'' van 173 graden.
Met zo'n lens filmt u bijna altijd wat u wilt filmen. Uit ervaring kunnen we u meedelen dat na een aantal keren de ''GoPro'' gebruikt te hebben een zoeker overbodig is.
GoPro is momenteel bezig met de ontwikkeling van een ''LCD'' scherm voor de ''GoPro camera''. We verwachten deze ongeveer over één maand.

Nou, ik heb ze uitgelegd dat voor mij een camera zonder zoeker gewoon niet te kadrerden valt, ook al heeft-ie een lenshoek van 360 graden... (en ook nog even verteld wat mijn beroep was voor ik met de vut ging...) maar wel gevraagd of ik een berichtje krijg zogauw ze gegevens voor dat lcd scherm hebben... ik ben erg benieuwd.
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor martijn » vr 09 apr 2010, 14:00

Emoe ,rob en aernout op een rij .Ik ook gouw weer vliegen tot gouw
martijn

Keer terug naar Algemeen