karretje om delta lopend te vervoeren

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

karretje om delta lopend te vervoeren

Berichtdoor theo beelt » vr 12 okt 2007, 11:41

Heeft niet iedereen een broertje dood aan het dragen van (zware) delta's naar de startplek en van de startplek naar de auto ? Mogelijk heeft iemand reeds zo'n vervoermiddel gemaakt. Het moet eenvoudig kunnen worden ingeklapt. Met Golfen gebruiken ze al een trolley voor 10 kg. Waarom moeten wij dan ruim 35 kg ( met harnas) om onze rug nemen ?

Is er iemand die een goed ontwerp heeft ? Ik hoor het graag.

Theo
theo beelt

Berichtdoor bdoets » do 18 okt 2007, 09:44

Ik heb jaren terug wel eens zoiets gezien, op Zoutelande.
Het lastige is natuurlijk altijd dat dat karretje vervolgens op de startplaats achterblijft (tenzij er nog een chauffeur is). Maar dat karretje hoeft niet meer te zijn dan een as met twee wielen, en een kort stukje ladder of zo erop.

Een alternatief is, een stukje pijp waar je barwielen op passen, dat je met een sjorband aan een uiteinde van je toestel kan vastmaken. Natuurlijk moet er nog iets aanzitten om te zorgen dat de as goed dwars op de vlieger blijft. Maar de wielen neem je toch mee als je vliegt, en het stukje pijp kan wel ergens in vlieger of harnas opgeborgen worden.
Zo hoef je maar één uiteinde van je vlieger te dragen. Natuurlijk moet de bodem niet al te bultig zijn...
Als iemand dit uitvoert, houdt Delta Magazine zich aanbevolen voor een fotootje!

Bart
Bart Doets
Site Admin

Re: karretje om delta lopend te vervoeren

Berichtdoor kurt » di 12 mei 2009, 11:02

Hoi,
Aan alle deltapiloten die het sleuren beu zijn.
Een deltakarretje maken is niet zo moeilijk.
Ik heb me er eentje gemaakt dat mee in mijn harnas kan.

Ik heb gebruikt:
een hol asje 12mm van 50cm lang;
een multiplexplankje van 35x 28 cm (maak op enkele cm van randen een paar gleuven om velcro´s van je vleugel door te steken zodat je delta op het plankje blijft zitten);
een latje vurenhout van 4x4 cm lengte 28 cm waarin ik een gat heb geboord op de kopse kant om de as erdoor te steken;
twee wieltjes van 20cmx 5cm luchtbandjes, ik heb ook nog een paar volle bandjes van 18,5cmx2,6cm, compacter maar lucht rolt beter over oneffenheden
(in de handel bv. bij wielenhuis in nederland ff google, invalideluchtbandjes van 3 cm breed zijn compacter)
aluminium buisjes (een soort spoorverbreders die over het as schuiven en de wielen op +/- 6 cm van het hout houden.
Aan de buitenzijde van de wieltjes zit een rondelle (Vlaams voor metalen sluitringetje) met een borgpennetje voor snelle demontage.
Want het geheel gaat mee in het harnas.

De lat van 28cm met het geboord gat kan je ook door kortere stukjes vervangen (ik had een boor die op een draadstang was gelasd en dus zeer lang was) maar dan moet je wel stukje lat ernaast monteren als plooit de multiplex door.
Bevestig het latje aan het einde van het multiplexplaatje met een aantal schroefjes (minimum 10stuks, en lijm)
Zorg dat het asgat niet doorboort wordt. As erdoor, spoorverbreders erop wielen erop, rondellen erop en borgpennetje erin.
Bevestig het geheel aan een uiterste zijde van je delta en draag de andere zijde zelf.

succes
kurt

Re: karretje om delta lopend te vervoeren

Berichtdoor kurt » wo 13 mei 2009, 12:28

kurt

Keer terug naar Algemeen