Mode-S

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Mode-S

Berichtdoor Cosmoscar » za 23 dec 2006, 11:32

Ik lees o.a. in Delta Magazine en op zeilvliegen.nl de discussie die is losgebarsten over de verplichting tot het voeren van een SSR transponder.
In MLA.s (trikes) is dit inmiddels ook verplicht, tenmisnste als je bóven de 1200 Ft wil opereren. Er zijn nog maar weinig trikes die zo'n duur apparaat hebben aangeschaft. Een van de redenen is de ontbrekende ruimte.
Hier worden echter inmiddels wel oplossingen voor bedacht. In mijn assortiment is een Mode-S transponder opgenomen die deelbaar is, een bediening paneeltje met een inbouwmaat van 57 mm en een diepte van 50 mm. De rest van de elektronica zit in een module die je b.v. op een andere plaats kunt stouwen (harnas of aan de kiel wellicht?).
Kijk voor de specs op http://home.kabelfoon.nl/~oruiters/VT-01.pdf
Ook het stroomverbruik valt mee; blijft echter het meeslepen van een voedingsbron noodzaak.

Niet dat ik jullie allemaal aan de transponder wil hebben, als het echter onvermijdelijk is eronder uit te komen: de oplossingen dienen zich zeker wel aan.

In Nederland lopen de autoriteiten met dit soort dingen altijd voorop, wij lijken altijd het beste jongetje van de klas! In Frankrijk heeft men voorlopig nog even uit kunnen stellen voor MLA's.

Groet
Cosmoscar
Cosmoscar

Berichtdoor bdoets » di 26 dec 2006, 14:42

Hoi Oscar,
Heb je ook al een batterijsetje voor dat ding te koop? Want dat wordt naar mijn idee een flinke doos (of een kort vluchtje).

Het vervelendste is natuurlijk nog dat zeilvliegers vrijwel geen belang hebben bij een transponder. We zien de anderen niet, en de anderen worden hooguit op ons geattendeerd door de radio. Kortom, Flop Chauffeur heeft alles al beter beargumenteerd dan ik het kan...

Bart Doets
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Cosmoscar » wo 27 dec 2006, 14:52

bdoets schreef:Hoi Oscar,
Heb je ook al een batterijsetje voor dat ding te koop? Want dat wordt naar mijn idee een flinke doos (of een kort vluchtje).
Bart Doets

Hallo Bart,
Kan me voorstellen dat er vleugels worden gemaakt met een deel ingebouwde zonnecollectoren. er zijn flexibele modellen die ook bij inpakken geen probleem zullen geven, wellicht kan je in de nabije toekomst alle andere batterijtjes/accu's etc vergeten en tap je spanning gewoon af van je collector voor GPS, dataloggers, flightinstruments én SSR transponder.

Ik snap ook wel dat Flop tegen is. Gelukkig is b.v. het betalen voor FIS inmiddels door de EASA voor kleine luchtvaart ongedaan gemaakt, dus tegengas geven via EASA heeft zin gehad. Wellicht is ook voor zeilvliegers dit de aangewezen weg de transponderverplichting ongedaan te maken!
Succes
Oscar
(die binnenkort eens in die oude Delta Magazines duikt! Thx!![/quote]
Cosmoscar

Keer terug naar Algemeen