Ik lees o.a. in Delta Magazine en op zeilvliegen.nl de discussie die is losgebarsten over de verplichting tot het voeren van een SSR transponder.
In MLA.s (trikes) is dit inmiddels ook verplicht, tenmisnste als je bóven de 1200 Ft wil opereren. Er zijn nog maar weinig trikes die zo'n duur apparaat hebben aangeschaft. Een van de redenen is de ontbrekende ruimte.
Hier worden echter inmiddels wel oplossingen voor bedacht. In mijn assortiment is een Mode-S transponder opgenomen die deelbaar is, een bediening paneeltje met een inbouwmaat van 57 mm en een diepte van 50 mm. De rest van de elektronica zit in een module die je b.v. op een andere plaats kunt stouwen (harnas of aan de kiel wellicht?).
Kijk voor de specs op http://home.kabelfoon.nl/~oruiters/VT-01.pdf
Ook het stroomverbruik valt mee; blijft echter het meeslepen van een voedingsbron noodzaak.
Niet dat ik jullie allemaal aan de transponder wil hebben, als het echter onvermijdelijk is eronder uit te komen: de oplossingen dienen zich zeker wel aan.
In Nederland lopen de autoriteiten met dit soort dingen altijd voorop, wij lijken altijd het beste jongetje van de klas! In Frankrijk heeft men voorlopig nog even uit kunnen stellen voor MLA's.
Groet
Cosmoscar