Nieuw en geinteresseerd

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Nieuw en geinteresseerd

Berichtdoor gertjan.michelbrink » zo 08 jun 2008, 11:04

Hallo,

Onlangs is mijn interesse in deltavliegen gewekt, ik heb een paar vragen:
1. Op de 2e hands pagina zie ik complete vliegers van rond de 800 euro staan. Een nieuwe kost al gauw 3000+ euro, mis ik hier iets en zit er een addertje onder het gras? Wat zijn de nadelen?
2. Vliegsteks. Ik zag dat het mogelijk is om met een lier op te stijgen, hoe duur is dit? En gebeuren deze events frequent? Zijn er betere/goedkopere alternatieven om op te stijgen in de buurt van Zeeland/N.B./Limburg?
3. Vliegkosten. Is het deltavliegen duur qua onderhoud en andere kosten (zoals lier opstijgen, en wat al niet meer...) Kosten per jaar?
4. Het brevet. Voor brevet 1, moet je dan naar het buitenland om daar een stage te lopen, of verschilt dit per vliegschool (zelfde vraag voor brevet 2). En wat zijn de kosten per brevet (+/-, ik snap dat dit afhangt van de school) en de tijdsduur om (beide) brevetten te halen?

Alvast hartelijk bedankt voor een/meerdere antwoord(en)!

Mvg,

Gertjan
gertjan.michelbrink

Re: Nieuw en geinteresseerd

Berichtdoor jo » zo 08 jun 2008, 14:31

een tweede hands delta-vleugel die door de fabrikant nog eens nagezien is is meestal een goede (ook kwa prijs) vleugel om mee te beginnen.
vliegen aan de lier heeft vele voordelen niet alleen de prijs (minder verplaatsingskosten) maar je leert er ook goed landen (door de vele landingen op één dag)
aan een lierclub is vaak een school gekoppeld
die begeleiding (ook na de scholing) heb je de eerste jaren toch wel nodig
ga op zoek naar een lierclub in je omgeving en informeer u zou ik zeggen...
jo

Re: Nieuw en geinteresseerd

Berichtdoor bdoets » wo 11 jun 2008, 10:09

gertjan.michelbrink schreef:1. Op de 2e hands pagina zie ik complete vliegers van rond de 800 euro staan. Een nieuwe kost al gauw 3000+ euro, mis ik hier iets en zit er een addertje onder het gras? Wat zijn de nadelen?

De markt voor tweedehands vliegers is ongelofelijk slecht (als je wil verkopen). Doe er je voordeel mee! (Inderdaad, zorg dat een ervaren piloot of een instructeur je tweedehands aanschaf bekijkt!)
Zowiezo is het practisch om je eerste vlieger tweedehands te kopen; na 1 of 2 jaar zal je veelal willen upgraden.
Overigens hoef je geen eigen materiaal te hebben om bij een school te lessen; daar zorgt de school voor.
gertjan.michelbrink schreef:2. Vliegsteks. Ik zag dat het mogelijk is om met een lier op te stijgen, hoe duur is dit? En gebeuren deze events frequent? Zijn er betere/goedkopere alternatieven om op te stijgen in de buurt van Zeeland/N.B./Limburg?

Verschillende clubs en scholen hebben een lier en pachten een veld bij een boer. Bekijk de websites van de scholen maar, daar staat het wel...
Als je eenmaal goed kan vliegen is een lier de goedkoopste manier om in de lucht te komen voor een Hollander (afgezien van op het duin vliegen). Starts kosten in de buurt van €15. Bij de club Skyline zit de startprijs bij het lidmaatschapsgeld in.
Ook slepen achter een ultralight is mogelijk, en wordt steeds meer gedaan, maar wordt per gelegenheid georganiseerd.
In Limburg wordt niet meer gevlogen (vroeger wel, maar de toen gebruikte mogelijkheden zijn afgegraven); in Zeeland zijn een paar mogelijkheden op het duin (o.a. Zoutelande, Nederlands hoogste duin).
gertjan.michelbrink schreef:3. Vliegkosten. Is het deltavliegen duur qua onderhoud en andere kosten (zoals lier opstijgen, en wat al niet meer...) Kosten per jaar?

Behalve de aanschaf van je uitrusting (en die kan heel duur of heel goedkoop, zoals je zelf al had ontdekt) zijn er niet zo veel kosten... ev. clublidmaatschap, lierstarts... benzinekosten om naar vliegstekken te rijden.... nieuwe onderdelen als je een kraakje hebt...! Je medische keuring om de paar jaar. Hoeveel het per jaar is is vooral afhankelijk van hoe actief je vliegt.
gertjan.michelbrink schreef:4. Het brevet. Voor brevet 1, moet je dan naar het buitenland om daar een stage te lopen, of verschilt dit per vliegschool (zelfde vraag voor brevet 2). En wat zijn de kosten per brevet (+/-, ik snap dat dit afhangt van de school) en de tijdsduur om (beide) brevetten te halen?

Kan ik geen zinnig woord over zeggen, daarvoor is mijn brevet al te lang geleden betaald... informeer bij de scholen zou ik zeggen, en misschien heeft iemand anders een zinnige schatting.
Je kan overwegen om alvast een abonnement te nemen op Delta Magazine (info bij de KNVvL) of Deltachat meelezen (info op de afdelingswebsite).
Tot ziens op een vliegstek,
Bart Doets
Bart Doets
Site Admin

Keer terug naar Algemeen