Praktische vragen

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Praktische vragen

Berichtdoor Snottlebocket » zo 18 jan 2009, 15:55

Hey beste mensen, ik wil graag leren deltavliegen. Ik heb vorige jaar tegen de herfst geprobeerd om bij de meeuw iets te boeken, maar dat bleek moeilijker dan verwacht. Deze beste mensen gaven op geen enkel mailtje of telefoontje antwoord, en ondertussen hebben ze hun 2009 agenda ook nooit online gezet, vandaar dat ik het maar heb opgegeven. Ondertussen is het mijn bedoeling om te kijken of Randonaero beter uitpakt.

Anyway ik geloof best dat een goede vliegschool je kan leren vliegen, maar ik ben nieuwsgierig naar een aantal praktische dingen.

Ik heb bijvoorbeeld het één en ander zien staan over stalling van de vleugel. Is het beter of de bedoeling dat je de vleugel altijd opgebouwd in een berging laat staan ipv opgeborgen in een zak / tas?

Hoe verzorgen mensen over het algemeen voor vervoer? Volgens mij is het een behoorlijk groot pakket en ik heb lang niet altijd de beschikking over een auto. Ik kan me voorstellen dat er eventueel nog wel een mouw aan is te passen door zoveel mogelijk in groepsverband te doen. Hoe groot, zwaar, breekbaar en lomp is de vleugel tijdens vervoer?
Snottlebocket

Re: Praktische vragen

Berichtdoor Gerard » zo 18 jan 2009, 18:46

Hey,

Ten eerste welkom in het wereldje van het deltavliegen!

Raar dat de Meeuw niet heeft gereageerd, ik zou het nog eens proberen. Zelf vlieg ik nu ongeveer drie jaar bij de Meeuw en nadat ik in April de theorie behaal ben ik een gebrevetteerd piloot. Het enige dat ik kan zeggen is dat de Meeuw een uitstekende vliegschool is waar je met de juiste begeleiding wordt opgeleid. De agenda zou zover ik weet deze of volgende week online moeten staan.

De vleugel wordt altijd vervoerd in een pakzak, bovenop de berg wordt deze dan uitgepakt en opgebouwd. Na het landen weer afgebouwd en ingepakd :) klinkt logisch he. De lengte van een ingepakte vleugel verschilt per type maar denk aan 25 a 30 kg en 5 a 6 meter. Ze worden eigenlijk altijd vervoerd op het dak van een auto met behulp van een ladder. Vleugelvervoer is altijd te regelen met de school of andere cursisten.

Maar tijdens je beginnerscursus zal vooral vliegen op een kleine helling waarvan je start, en dan opgebouwd weer omhoog loopt. Het is dan niet nodig elke keer op en af te bouwen.

Als er onduidelijkheden zijn of je wilt meer weten hoor ik het graag.

Gerard
Gerard
Site Admin

Berichtdoor Snottlebocket » zo 18 jan 2009, 19:17

Ingepakt vijf of zes meter, nou begrijp ik meteen waarom er over stalling werd gepraat. Dat zet je inderdaad niet zo in je schuurtje.

Ik zal volgende week nog eens kijken naar de agenda van de meeuw. Al klinkt het duaal traject van Randonaero waar je zowel aan een lier als van een heuvel leert starten ook wel goed. (zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met deze school?)
Snottlebocket

Berichtdoor Dr Delta » za 07 feb 2009, 12:10

Hallo,

Het pakvolume van deltavliegers is nogal verschillend. Er zijn bijvoorbeeld ook prima toestellen die je tot op 2 meter kort kunt inpakken. Dat dit wat extra op- en afbouwwerk met zich meebrengt zal je begrijpen, maar als je anders geen ruimte hebt behalve onder je bed is dat natuurlijk een prima alternatief!

Qua school.... er zijn natuurlijk een hele boel piloten die ervaring hebben bij de andere scholen, maar die zitten niet allemaal op dit forum (het is hier over het algemeen wat rustig). Misschien kan je je het best opgeven voor de Deltachat, dat is gehost bij Yahoo (http://groups.yahoo.com/group/deltachat) op deze chat is wat meer 'verkeer'. Over Randonaero kan je misschien eens kijken naar de website van Joost de Wit, die is begonnen bij Randonaero Adventures en in mei zijn eerste hoogtevluchten in de bergen zal gaan maken.
Een filmpje van zijn hand met al iets gevorderde piloten aan het lieren op Nieuwvliet (http://www.youtube.com/watch?v=Ro6hED8D-V8), er staan nog wel meer filmpjes van lieren bij Randonaero Adventures in Nieuwvliet op de Tube.

Over het voordeel van het duaal lessysteem zoals je dat zo mooi noemt wil ik graag wel wat toelichting geven, maar dit medium is misschien niet het juiste kanaal.
Neem gerust contact op via info@deltavliegschool.com .

Cheers

Aernout
Bijlagen
start klein.jpg
Dr Delta gaat even recreeren op Sapenay, vlak naast de vestiging van Randonaero Adventures in Aertemare (Frankrijk)
start klein.jpg (41.1 KiB) 1686 keer bekeken
Waar mensen vliegen... komt meer van de grond!
Dr Delta

Keer terug naar Algemeen