Slechte kwaliteit zeillaten Moyes

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Slechte kwaliteit zeillaten Moyes

Berichtdoor Johan Zeinstra » do 11 feb 2010, 09:32

Na drie jaar kwamen er spontaan lange scheuren in een paar zeillatten van m'n LS5s. :cry:
Ben niet helemaal zeker of dit nu tijdens transport is gebeurd of tijdens het vliegen. Weet alleen dat ik het vaststelde na het vliegen.
Het betreft 4 zeillatten en wel de eerste langere zeillatten uit het bovendoek. Plaats van scheuren op éénderde van voren.
Ik vindt het eigenlijk niet kunnen dat zeillatten spontaan gaan scheuren onder welke belasting dan ook.
Heb eens zeillatten vergeleken van 'andere' merken en zie dat deze uiterlijk een andere glans hebben, beter duurzamer matriaal?
Vroeg me af of iemand ook deze ervaring heeft gemaakt of dat het een typisch Moyes probleem is.
Een nieuwe set zeillatten kopen iedere 3 jaar wordt wat prijzig (500 euro).

Ik heb m'n gescheurde zeillatten nu tijdelijk gerepareerd met het omwikkelen van glasvezelversterkte tape en daar omheen een krimpkous.
Binnenkort ga ik ze meer definitief repareren door om de kapotte zeillatten een aramide vlechtweefsel te lamineren. Ben dan met 50 euro weer klaar.
Het kopen van een paar losse zeillatten is geen optie daar een complete set zeillatten goedkoper is!

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Vr.g. Johan
Johan Zeinstra

Re: Slechte kwaliteit zeillaten Moyes

Berichtdoor Dr.Delta » do 11 feb 2010, 09:52

Hey Johan,

Het beschrevene is een gekend probleem. Zelfs latten die niet gebruikt zijn springen op de duur open (heb er voorbeelden van liggen hier)!

Mijn Litespeed had dezelfde klachten, hetgeen lag in het walsen van de latten en bovendien de matige kwaliteit van het gebruikte materiaal. Ik heb bij de verkoop van het toestel een nieuwe lattenset gedaan.
Deze heb ik na een hoop gesteggel van Moyes losgekregen, terecht natuurlijk! Zo heeft het me in principe alleen gedoe-en transportkosten opgeleverd, maar gelukkig kon de lattenset meegestuurd worden met een andere bestelling.

Neem dus contact op met Moyes en sta op gratis vervanging van de hele set, want de nog niet beschadigde latten zullen ook openspringen.

Grtz

Aernout
Dr.Delta

Re: Slechte kwaliteit zeillaten Moyes

Berichtdoor Johan Zeinstra » do 11 feb 2010, 12:38

Hey Aernout,

Precies dat had ik al verwacht!
Hartelijk dank voor je antwoord.

Vr. gr. Johan
Johan Zeinstra

Keer terug naar Algemeen