Vleugelgrootte tov gewicht

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Vleugelgrootte tov gewicht

Berichtdoor Daveje » di 14 sep 2010, 17:37

Hallo,

ik had een paar vragen waar ik na veel zoeken op het internet toch niet uitkom:

Wat is de verhouding van het gewicht wat onder de delta hangt tov de grootte van 'het doek' (ik weet niet de speciale benaming)? Is hier een formule voor?

Zou je ook bv met 2 personen (of meer) onder een delta kunnen hangen, of een auto of ander voertuig (ongeacht de besturing)?

Ik las over dat een 'opgevouwen' delta nog steeds 3,5 meter is. Bestaat er geen telescoop systeem of 'tentstokken systeem om dit tot gangbaar te reduceren?

vriendelijk dank voor de tijd en moeite!
Daveje

Re: Vleugelgrootte tov gewicht

Berichtdoor bdoets » wo 15 sep 2010, 17:14

Daveje schreef:Wat is de verhouding van het gewicht wat onder de delta hangt tov de grootte van 'het doek' (ik weet niet de speciale benaming)? Is hier een formule voor?

Zou je ook bv met 2 personen (of meer) onder een delta kunnen hangen, of een auto of ander voertuig (ongeacht de besturing)?

Ik las over dat een 'opgevouwen' delta nog steeds 3,5 meter is. Bestaat er geen telescoop systeem of 'tentstokken systeem om dit tot gangbaar te reduceren?

De formule is eenvoudig... vleugeloppervlak gedeeld door gewicht.
Alleen, daarmee ben je er niet. Bij de meeste fabrikanten zal je zien dat ze voor een piloot van gemiddeld gewicht, zeg 75 kg, een dubbeldoeker adviseren in de buurt van 14,5 vierkante meter, of een enkeldoeker van zo'n 16 vierkante meter. De meeste toestellen worden in 2 of 3 verschillende maten gemaakt, voor piloten van verschillend gewicht.
Er zijn ook delta's die bedoeld zijn voor twee personen, de meeste zijn enkeldoeks, die zijn nog wat groter.
Als je hiervoor kijkt op de websites van fabrikanten, houd er dan rekening mee dat er niet altijd hetzelfde soort gegevens worden vermeld. Zo kan je bij de ene fabrikant zien dat een bepaald toestel in een bepaald formaat bedoeld is voor piloten van zoveel tot zoveel kilo. Bij een andere fabrikant staat vermeld voor welk inhaakgewicht hij is bedoeld; dit gaat dus over het gewicht van de piloot PLUS zijn uitrusting, kleding, harnas, parachute, instrumenten...

Er zijn vroeger wel eens motorfietsen onder een zeilvlieger gehangen, voor de show. Bij mijn weten nooit een auto. Wel hebben ze ooit een kleine auto onder een (speciaal gemaakte) parapente gehangen.

Weinig zeilvliegers zijn opgevouwen maar 3,50 m. Standaard is een gevouwen toestel 5 à 6 meter lang, en is het mogelijk om de langste buizen in tweeën te delen, dan kom je op 4 à 4,50 m. Maar dit is een heel gedoe, dat doe je niet zomaar even, en betekent ook extra slijtage. Om een toestel overzee mee te nemen is het onvermijdelijk.
Er bestaan wel zeilvliegers die er speciaal op gemaakt zijn om kort in te pakken (van het merk Finsterwalder).
Bart Doets
Site Admin

Re: Vleugelgrootte tov gewicht

Berichtdoor Daveje » vr 17 sep 2010, 17:14

he, top!

bedankt voor de reactie
Daveje

Keer terug naar Algemeen