Wat voor portofoon heb ik nodig?

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Wat voor portofoon heb ik nodig?

Berichtdoor Frans74 » za 10 feb 2007, 11:09

Kan iemand mij vertellen wat voor portofoon ik nodig heb bij deltavliegen?
Ik begin dit jaar met deltavliegen en goeie info kan ik wel gebruiken.
Frans74

porto

Berichtdoor Dr.Delta » ma 12 feb 2007, 14:17

Hoi Frans,

Het beste overleg je met je instructeur.

Er zijn verschillende mogelijkheden denkbaar, zoals bijvoorbeeld de 2 mtr band (amateurradio, vergunningplichtig), airband (luchtvaartradio, vergunningplichtig) of PMR (vergunningvrij).
Het hangt dus van je school af wat praktisch is.

Als je van plan bent veel in Frankrijk te gaan vliegen bijvoorbeeld is het handig een twee-meter porto aan te schaffen omdat dat daar het meest gangbare is en bovendien niet echt verboden (maar ook niet expliciet toegestaan, behalve op 1 frequentie die is gereserveerd voor delta/parapente).

Voor sommige golflengten kan je combinatie-porfoons kopen, maar die zijn over het algemeen ook illegaal in verband met uitgangsvermogen.

Wil je meer weten neem dan rustig kontakt op.

Grtz

Aernout
Dr.Delta

Berichtdoor bdoets » do 15 feb 2007, 13:06

Wat dr. Delta niet vertelt (en dat kan je hem niet kwalijk nemen want hij heeft een winkel) is, dat het gros van de zeilvliegers twee-meter porto's gebruikt. Een enkeling heeft de daarvoor wettelijk benodigde zendvergunning, maar de meesten gebruiken hem illegaal. Als je er niet achteloos mee omgaat is de kans vrij klein dat je er problemen mee krijgt, zeker in Nederland.
In sommige landen (Zwitserland, Australië) kan dat nog wel eens anders liggen.
PMR (70 cm) is een bruikbaar alternatief, maar alleen als je vliegmaten dat ook gebruiken, want als je de enige bent op die band heb je er natuurlijk weinig aan... onder parapenters wint de 70cm aan terrein, het zou kunnen dat dat bij ons ook ooit nog gebeurt.
Bart Doets
Site Admin

huh?

Berichtdoor Dr.Delta » do 15 feb 2007, 13:16

Wel Bart, ik begrijp niet zo erg wat het ermee te maken heeft dat ik een winkeltje heb.

Verder lijkt mijn commentaar erg duidelijk, over vergunningplicht enzo. Daarbij begin ik met het allerbeste advies: spreek je instructeur.

Cheers

Aernout
Dr.Delta

Re: huh?

Berichtdoor bdoets » do 15 feb 2007, 13:53

Dr.Delta schreef:Wel Bart, ik begrijp niet zo erg wat het ermee te maken heeft dat ik een winkeltje heb.

Het lijkt me bezwaarlijk voor jou om openlijk een advies te geven dat tegen de wet indruist.
Dr.Delta schreef:Verder lijkt mijn commentaar erg duidelijk, over vergunningplicht enzo. Daarbij begin ik met het allerbeste advies: spreek je instructeur.

Wat je niet vertelde was dat de overgrote meerderheid 2m. gebruikt. De PMR noemde je ook niet. En het allerbeste advies heb ik niet in twijfel getrokken... maar afgezien van het allerbeste advies denk ik dat de aller, allerbelangrijkste overweging is, wat voor systeem de mensen hebben waarmee je zou willen communiceren. Als je instructeur je X aanraadt en al je maten zitten op frequentie Y... :?
Bart
Bart Doets
Site Admin

Ah!

Berichtdoor Dr.Delta » do 15 feb 2007, 14:28

Nou, het berichtenaantal op dit medium gaat met sprongen omhoog.....

:lol:

Ik heb geen enkel advies gegeven wat tegen welke wet dan ook indruist, alleen verteld wat er gebruikt wordt in deltaland. Desalniettemin zal ik er niet voor terugdeinzen om een 2-mtr (dus vergunningplichtige) porto aan te raden omdat daar mijns inziens niets bezwaarlijks aan is.
Ik heb niet expliciet gezegd dat 2-mtr het meest verbreid is, dat klopt, maar wel dat 2-mtr voor bijvoorbeeld francofielen heel praktisch is.
Ik heb PMR natuurlijk wel degelijk genoemd.
Ik kan mij, ook als instructeur, niet voorstellen dat ik of een collega-instructeur de aankoop van een radio zou aanraden waarmee je later met je brevetje in je zak de enige roepende in de woestijn zult zijn.

Er is een ZEER GROOT verschil tussen mensen met een 'winkeltje' die deltaspul verkopen en schoolhouders/instructeurs die zo een winkel drijven.
Dat zou nou toch wel eens duidelijk mogen zijn.

Fly the difference,

Aernout
Dr.Delta

Re: Wat voor portofoon heb ik nodig?

Berichtdoor jo » do 15 feb 2007, 20:48

Frans74 schreef:Kan iemand mij vertellen wat voor portofoon ik nodig heb bij deltavliegen?
Ik begin dit jaar met deltavliegen en goeie info kan ik wel gebruiken.

echt 'nodig' heb je die pas als je aan de lier gaat vliegen...
met de GSM kun je ook vertellen waar je geland bent...
jo

Berichtdoor Frans74 » za 17 feb 2007, 08:06

Het is dus niet zo net als bij zweefvliegen, dat in veel gevallen een radio verplicht is?

Ik heb tot 2006 zweefvliegen gedaan.
Frans74

Berichtdoor bdoets » za 17 feb 2007, 08:37

Ik heb tot '64 aan zweefvliegen gedaan, het was toen nog niet verplicht :D

Mogelijk zijn er lierteams die het verplicht stellen, maar ook daar niet overal.
Ikzelf heb zelf pas een radio gekocht toen er tijdens het NK iemand verongelukte en ik geen gelegenheid had om het door te geven. Verder veel plezier van/met radio gehad bij het samen vliegen, zowel voor de pret als tactisch (iemand die een stuk hoger zat heeft me wel eens een bel in gepraat die ik anders nooit gevonden had. Ik heb ook wel eens iemand geholpen het landingsveld terug te vinden...)
De aanschaf van een radio kan je rustig uitstellen tot je tot de conclusie komt dat je die er bij wílt hebben.
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Dr.Delta » za 17 feb 2007, 08:54

De aanschaf van een radio kan je rustig uitstellen tot je tot de conclusie komt dat je die er bij wílt hebben.

kortom, spreek je instructeur.

Aernout :D [/quote]
Dr.Delta

Berichtdoor Frans74 » za 17 feb 2007, 18:26

Als alles goed gaat word Dr. Delta mijn instructeur dus komt alles nog op zijn pootjes terecht.
Frans74

owja?

Berichtdoor Dr.Delta » zo 18 feb 2007, 10:39

:o

HAHAHAHahahahhaaa...

die is goed....!

A

:lol:
Dr.Delta

Berichtdoor jo » zo 18 feb 2007, 22:25

bdoets schreef:Mogelijk zijn er lierteams die het verplicht stellen, maar ook daar niet overal..

bij trappensleep is een radio aangeraden
jo

Berichtdoor martijn » zo 18 feb 2007, 22:30

Ik zag vandaag een belgies liertaem werken met die veredelde legale portofoons
martijn

Keer terug naar Algemeen