Welke vario/gps topper aan te schaffen?

Discussiëer hier over algemene onderwerpen, zoals toestellen, veiligheid, uitrustingen etc.

Moderators: Gerard, bdoets

Welke vario/gps topper aan te schaffen?

Berichtdoor Titus » di 22 mei 2007, 21:37

Hoi Mensen,

Na DM er op na geslagen te hebben is de keus tussen

1: Digifly Leonardo Pro
http://www.digifly.com/WEB3/HOME_UK/leo ... ro_uk.html

2: Aircotec Top Navigator
http://www.aircotec.com/cms/front_content.php?idcat=39

3: Brauniger IQ Compeo
http://brauniger.de/english.html?sid=11 ... .725731134

Ik wil er (eens) een aanschaffen en de eerste komt erg sympathiek over voornamelijk door zijn eenvoudige uiterlijk en lage stroomverbruik. (één penlite? ongelofelijk)
Helaas zien ze er geen van allen mooi uit en de displays zijn een chaos aan informatie maar daar moeten we blijkbaar maar aan wennen. ;-)

Ontbreken er nog apparaten aan dit lijstje met vergelijkbare functies?
Wat zijn jullie ervaringen?

Groet,
Titus
rather be up there...
Titus

Berichtdoor Titus » wo 23 mei 2007, 21:44

Toch jammer dat dit forum nog niet zo veel bezocht wordt.

Even een nieuwtje melden: (Bart!) Ik heb Digifly namelijk de suggestie gedaan hem met een zonnepaneel uit te rusten; niet heel moeilijk omdat hij al zo weinig energie verbruikt. Het antwoord was dat ze daar inderdaad al mee bezig waren!

Groet en ik wacht met spanning op jullie reacties welk apparaat nu het fijnst werkt.

Titus
rather be up there...
Titus

Berichtdoor bdoets » do 24 mei 2007, 23:59

Ik mis er twee op je lijstje: de Aircotec XC Trainer en de Bräuniger Competinho. Deze hebben misschien een paar functies minder dan hun grote broers, maar of dat de heel wezenlijke functies zijn... In elk geval kosten ze ook alweer een slok minder. En dat ze lekker klein zijn heeft ook zo z'n voordelen. Verder kan je op deze twee geen speedsensor aansluiten, maar dat zou geen groot bezwaar zijn omdat ze toch na een paar cirkels vliegen de windsnelheid en -richting afleiden uit je verzet.
Bart
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Frans74 » za 26 mei 2007, 12:36

Ik zelf heb de Brauniger IQ. Ben er wel tevreden mee alleen de bediening moet je wel even aan wennen.
Frans74

Berichtdoor bdoets » za 26 mei 2007, 16:24

Frans, dit gaat over variodecks met geïntegreerde GPS. Als je het hebt over een "Bräuniger IQ" dan kan dat van alles zijn (er zijn er een stuk of wat met die letters in de naam), maar alleen een IQ Compeo heeft GPS... (en de Competinho, maar die draagt volgens mij niet de letters IQ)
Bart
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Titus » za 26 mei 2007, 20:44

Dus jij denkt dat je die speedsensor niet gaat missen? Is zeker het overwegen waard. IQ Competino: Kleiner, en ik denk omdat ie er later was ook moderner? (slimmer, beter, eenvoudiger wellicht) Ik lees iets over Track & Drop whatever that may be.. klinkt goed.

Groet,
Titus
rather be up there...
Titus

Berichtdoor bdoets » za 26 mei 2007, 20:50

Ik denk dat een instrument zonder sensor iets meer tijd nodig zal hebben om de windsnelheid af te leiden.
Dat zou misschien een nadeel kunnen zijn op het moment dat je op XC een veldje uitzoekt en je GPS raadpleegt omtrent windrichting. Als dit veldje bijvoorbeeld in een andere windsituatie ligt dan waar je kort daarvoor vloog (achter een berg of in een smalle vallei) dan zou het prettig zijn om een Compeo te hebben (of een TN); die zullen onmiddelijk de echte wind kunnen aangeven.
Voor de rest zal het in de praktijk weinig uitmaken.

Als ik me goed herinner kan je in een XC Trainer gratis data van luchtvaartkaarten opslaan. In een Compeo of Competinho kost dat extra duiten.

Bart
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Frans74 » zo 27 mei 2007, 11:21

Ik bedoel er mee te zeggen dat bedienings gemak erg belangrijk is ongeacht wat er op zit.
Frans74

Keer terug naar Algemeen