Ervaringen met harnassen

Reviews van vleugels, harnassen, headsets enz!

Moderators: Gerard, bdoets

Ervaringen met harnassen

Berichtdoor tdekort72 » vr 28 mei 2010, 08:58

Hoi,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuw harnas. Tot nu toe heb ik gevlogen met de Edge van Solar Wings, maar nu zoek ik iets wat strakker/gestroomlijnder. Er moet ook goed mee te lieren en slepen zijn.

Op internet kom ik onder andere de Cosmic en Tenax van Woody Valley tegen, de SR/XR modellen van Seedwings, de Matrix van Moyes, en de Viper, New Racer en Myth van Aeros. Heeft iemand specifieke goede/slechte ervaringen met deze harnassen, of andere algemene tips ?

Groetjes,
Toine
tdekort72

Re: Ervaringen met harnassen

Berichtdoor Johan Zeinstra » do 03 jun 2010, 16:52

Hallo Toine,

Ik vlieg met een woody valley tenax 2.
Kan er prima mee slepen en ligt erg comfortabel.
Het heeft een konthevel in het harnas ingebouwd om de slider te ontkoppelen. Na het ontkoppelen kun je je horizontale positie aanpassen. Persoonlijk heb ik hiermee niet echt goede ervaringen. Vaak ontkoppelt het niet en moet ik door stevig afzetten of aantrekken de ontkoppeling forceren.
Op de reclame foto's zie ik altijd foto's met een piloot in een perfect passend harnas mega hydrodynamisch maar zelf hang ik er als een banaan in... ondanks dat het een maatpak is.
Heb van alles al geprobeerd schouderbanden langer korter piepschuim vulling bij de voeten anders pakken maar blijf hangen als een banaan.
Voor de konthevel bestaat er overigens een alternatief.

Ik hoop dat je nog wat meer reacties krijgt hier.
Vindt het ook interessant andere ervaringen te horen, lezen.
Succes ermee.

MVG Johan
Johan Zeinstra

Berichtdoor Johan Zeinstra » di 15 jun 2010, 20:31

Heb inmidels mijn harnas weer aangepast.
Dit keer heb ik ter plaaste van m'n thorax isomatvulling geplaast. Dit is een enorme verbetering. Ik hang nu met m'n rug veel dichterbij de rugplaat. Ben zodoende aerodynamischer en hang niet meer als een banaan. ook heb ik de slider eens flinks in de sileconenspray gezet. Hierdoor lukt het me na 5 jaar eindelijk eens lekker met m'n hoofd naar beneden te hangen!! Het gaat nu echter wel erg makkelijk ( zonder overignes nog de konthevel aan te raken).
Door deze aanpassingen heb ik nu eindelijk eens lekker speed kunnen vliegen!! Waar ik voorheen met veel wurgen en inspanning wel 80 km/h kon halen is het me nu gelukt zonder dikke bovenarmen tegen de honderd te vliegen. Wel kicken zo, vooral toen ik door wat turbulentie heen vloog en flink op m'n donder kreeg.

Blijk het toch raar vinden dat er aan een maatpak nog zoveel gesleuteld moet...

Maar nu toch weer happy met m'n woody valley.

Gr.

Johan
Johan Zeinstra

Berichtdoor tdekort72 » wo 16 jun 2010, 20:41

Hoi Johan,

Bedankt voor je reactie, ik heb de Tenax inmiddels wel hoog op mijn lijstje staan.

Wel jammer dat er verder niemand reageert, dit forum lijkt het toch nog steeds af te moeten leggen tegen deltachat.

Groetjes,
Toine
tdekort72

Berichtdoor bdoets » za 19 jun 2010, 13:04

Ik heb heel lang gevlogen vroeger met een Airwave Race2. Jouw Edge was daar een kopie van. Eigenlijk nooit een harnas gehad dat me zo weinig problemen opleverde... maar ja je wil met je tijd meegaan hè.
Na de Race2 kocht ik een Aeros Viper. Die beviel slecht, veel ritsproblemen gehad en de voering was heel zwak, ik heb meerdere malen moeten repareren omdat ik de voering stuktrapte. Wel werkte de konthevel voortreffelijk, en ook de slider was goed!
Ik heb nu een Woody Valley Cosmic, deze heeft een ander soort slider dan de Tenax (maar het systeem is ook op de Tenax te krijgen geloof ik), er zit een dik koord in de rugplaat en daarlangs schuift een soort klemmende katrol. Werkt prima voor de angle-of-dangle verstelling, maar een nadeel (voor sommigen) is dat je er niet erg rechtop mee kan hangen.
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Johan Zeinstra » ma 02 aug 2010, 17:43

Gister een filmpje van opzij gemaakt en moet helaas vaststellen dat ik er nog steeds als een banaan inhang... Ben redelijk radeloos hoe dit is op te lossen. Moet wel zeggen dat ik mijn rits niet helemaal dicht had zitten. Het banaan effekt wordt door het kompleet dicht trekken van de rits alleeen maar duidelijker. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

http://www.youtube.com/watch?v=fDAxjCJzJPw&hd=1

Gr. JohanZ.
Johan Zeinstra

Berichtdoor tdekort72 » zo 08 aug 2010, 11:41

Hoi Johan,

Het lijkt alsof er veel ruimte (of pakzak) zit tussen de rugplaat en jouw rug. Aan de onderkant lijkt alles redelijk recht te lopen (afgezien van die openstaande rits), juist aan de bovenkant staal alles bol. Kun je met de instelling van je schouderbanden spelen om jezelf strakker tegen je rugplaat te krijgen ?

Groetjes,
Toine
tdekort72

Berichtdoor bdoets » di 17 aug 2010, 17:50

Hoi johan,
Ben net terug van vakantie... hoe is het met je arm?
Over dat harnas: Volgens mij komt die banaanvorm puur door de openstaande rits. Tijdens het begin van je vlucht (ik denk voor je de rits dichttrekt) ziet het er behoorlijk strak uit. Dan opeens ontstaat die bult bij je kruis. Ik denk dat je daar je benen ontspant, daardoor komt het voeteneinde iets naar beneden en de (open) rits gaat bol staan. Aan het einde gebeurt het omgekeerde, daar verdwijnt de bult weer kort voor de landing. Als je de rits goed dicht hebt zal het er volgens mij heel anders uitzien... moet je even klooien met de touwtjes, maar dat kan je tenminste ook onder een boom of aan een balk van de garage doen... de lengte van de touwtjes is redelijk kritisch, heb ik met mijn Woody Valley Cosmic gemerkt.

Succes, ook met je arm!
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Johan Zeinstra » ma 13 dec 2010, 11:52

Hallo Bart,

Welke touwtjes bedoel je dan?
Heb veel geëxperimenteerd met de schouderbanden en piepschuim bij de voeten.
De touwtjes van de "voeten" richting rugplaat dienen toch enkel de slider de verschuiven bij het "instappen"?

Gr. Johan
Johan Zeinstra

Berichtdoor bdoets » za 18 dec 2010, 22:50

Johan Zeinstra schreef:De touwtjes van de "voeten" richting rugplaat dienen toch enkel de slider de verschuiven bij het "instappen"?

Ik bedoelde gewoon de touwtjes van de ritssluiting...
In elk geval moet het koord tussen voetenplaat en slider precies zo lang zijn dat de slider voorbij jouw zwaartepunt wordt verschoven. Het lijkt er een beetje op dat bij jou dat koord een beetje kort is, daardoor blijft er kracht op de voetenplaat staan. als je dan je benen ontspant schuift je slider naar voren. Klopt het dat je steeds je benen moet aanspannen om de slider goed naar achteren te krijgen?
Als het koord goed is afgesteld gaat de slider, bij het instappen, in een keer door naar een punt waar hij blijft, ook als je je benen ontspant. Om rechtop te komen moet je even helpen door je bar omlaag te duwen (nou ja, jezelf omhoog dus). Als de slider maar net tot je zwaartepunt komt dan moet je er telkens kracht op houden.
Als dit bij jou het probleem is dan zal je oneindig veel comfortabeler vliegen als je het goed trimt (cq je zal ook veel vlakker liggen als je je benen ontspant).
Ik heb ongeveer een jaar geleden een artikel in Delta Magazine geschreven over het afstellen van een harnas... zoek het nog eens op...
Behalve dit sliderkoord-probleem heb jij dus die bult bij je kruis - waarvan ik denk dat die voornamelijk komt omdat je de rits daar vaak open laat. Je mag eigenlijk niet verwachten dat je harnas strak zit met de rits open.

Deze reactie is een beetje laat omdat ik vanavond net terug ben van een reisje Marokko... (geen zeilvliegreis hoor).
Bart Doets
Site Admin

Berichtdoor Johan Zeinstra » zo 19 dec 2010, 19:45

Marokko, dat klinkt lekker warm.

Zal er binnenkort nog eens naar kijken, was me eigenlijk niet bewust dat hierin een probleem kon liggen.

Gr. Johan
Johan Zeinstra

Keer terug naar Materiaal