Johan Zeinstra schreef:De touwtjes van de "voeten" richting rugplaat dienen toch enkel de slider de verschuiven bij het "instappen"?
Ik bedoelde gewoon de touwtjes van de ritssluiting...
In elk geval moet het koord tussen voetenplaat en slider precies zo lang zijn dat de slider voorbij jouw zwaartepunt wordt verschoven. Het lijkt er een beetje op dat bij jou dat koord een beetje kort is, daardoor blijft er kracht op de voetenplaat staan. als je dan je benen ontspant schuift je slider naar voren. Klopt het dat je steeds je benen moet aanspannen om de slider goed naar achteren te krijgen?
Als het koord goed is afgesteld gaat de slider, bij het instappen, in een keer door naar een punt waar hij blijft, ook als je je benen ontspant. Om rechtop te komen moet je even helpen door je bar omlaag te duwen (nou ja, jezelf omhoog dus). Als de slider maar net tot je zwaartepunt komt dan moet je er telkens kracht op houden.
Als dit bij jou het probleem is dan zal je oneindig veel comfortabeler vliegen als je het goed trimt (cq je zal ook veel vlakker liggen als je je benen ontspant).
Ik heb ongeveer een jaar geleden een artikel in Delta Magazine geschreven over het afstellen van een harnas... zoek het nog eens op...
Behalve dit sliderkoord-probleem heb jij dus die bult bij je kruis - waarvan ik denk dat die voornamelijk komt omdat je de rits daar vaak open laat. Je mag eigenlijk niet verwachten dat je harnas strak zit met de rits open.
Deze reactie is een beetje laat omdat ik vanavond net terug ben van een reisje Marokko... (geen zeilvliegreis hoor).